Voor en door buurtbewoners.

Buurtnieuws

Merwedestraat naar één rijstrook om snelheid te verlagen

Om de weg verkeersveiliger te maken wordt de Merwedestraat voorlopig teruggebracht naar één rijstrook per richting. De andere rijstrook wordt een busbaan.

Dit gebeurt ook op het deel van de Oranjelaan tussen Prins Hendrikbrug en Noordendijk. Met deze maatregel moet de gemiddelde snelheid omlaag gaan. Verder krijgen de verkeerslichten bij de oversteekplaats ter hoogte van de Aldi en Jumbo een andere instelling. Deze maatregelen zijn in samenwerking met de politie opgesteld en gebaseerd op advies van een extern onderzoeksbureau.

Door het verkeer naar één rijstrook te brengen vermindert de ruimte om te hard te rijden. De gereden snelheid wordt zo veel meer bepaald door weggebruikers die zich wel gewoon aan de maximumsnelheid houden. Daarnaast worden de situaties bij uitritten overzichtelijker. De kans op ongevallen door afdekking – waarbij het verkeer op de ene rijstrook het zicht op de andere rijstrook belemmert – is veel kleiner. Verder blijft De Staart dankzij de lijnbusstrook ook tijdens de werkzaamheden aan de N3 goed bereikbaar voor de bus en hulpdiensten.
De Oranjelaan van Noordendijk richting Maasstraat verandert niet. De Prins Hendrikbrug is te smal om één strook toe te wijzen aan de lijnbus. Bovendien zou één rijstrook onvoldoende opstelruimte bieden bij een geopende brug met als risico dat de wachtrij terugslaat tot op de kruising met de Noordendijk.

Verkeerslichten oversteekplaats
Naast het aanbrengen van de busbaan gaan de verkeerslichten voor autoverkeer bij de oversteekplaats van standaard op rood naar standaard op groen. Nu gaan de verkeerslichten op groen als verkeer nadert en er geen overstekende voetgangers zijn. Dat heeft als gevolg dat auto’s die het terrein van de supermarkten willen verlaten verkeer zien afremmen en mogelijk denken dat ze de Merwedestraat op kunnen rijden. De afremmende voertuigen krijgen echter direct groen en trekken weer op. Dat leidt tot onverwachte en gevaarlijke situaties. Door de instellingen aan te passen ontstaat overzichtelijker en voorspelbaarder verkeersgedrag. Het verkeerslicht gaat op rood als er voetgangers oversteken en aankomende auto’s echt moeten stoppen.
Overigens blijft de gemeente onderzoeken of een volledig met verkeerslichten geregeld kruispunt op deze locatie mogelijk is.

Geen zebrapad
Bij de oversteekplaats wordt geen zebrapad aangelegd. De oversteek wordt geregeld met verkeerslichten die altijd aan staan. In geval van uitval of storing vindt de gemeente ook na de aanpassing het afdekrisico van de tweede rijstrook toch te groot om een zebrapad goed en veilig te kunnen laten functioneren.

Flitspaal
De verkeersveiligheid op de Merwedestraat is al langer punt van aandacht. Er is een bewonersinitiatief over ingediend en een raadsbreed gesteunde motie. De gemeente ziet graag dat het Openbaar Ministerie (CVOM) een flitspaal plaatst op de Merwedestraat, maar de weg voldoet niet aan de criteria daarvoor. Wethouder Rik van der Linden: “Het is duidelijk dat er te hard wordt gereden. Dat blijkt uit de cijfers. Maar cru genoeg komen we niet in aanmerking voor een flitspaal, omdat er te weinig ongevallen door te hoge snelheid plaatsvinden. Maar juist die ongevallen willen we voorkomen. Daarom hebben we nu zelf een pakket maatregelen opgesteld waarmee de gemiddelde snelheid omlaag gaat en de weg dus veiliger wordt. Maar wij blijven tegelijkertijd ook aandringen op plaatsing van een flitspaal.”

Voldoende capaciteit
Met het terug brengen van de weg naar één rijstrook blijft er voldoende capaciteit om het verkeer goede doorstroming te bieden. De dubbele rijbaan is aangelegd met het oog op de toename van verkeer door de groei van het aantal woningen in onder meer Stadswerven. Dat volledige verkeersaanbod wordt pas over jaren verwacht.
Het aanbrengen van de lijnbusstrook wordt uitgevoerd met wegenverf. Zo kan de maatregel snel en zonder grote afsluitingen worden uitgevoerd en op termijn weer gemakkelijk worden aangepast wanneer dat nodig is. De aanpassingen worden zo snel mogelijk aangebracht, als de weeromstandigheden het toelaten.

Nieuws van dordtcentraal uit uw wijk.

Actueel

VIDEO: Vrachtwagen uit berm N3 gehesen

DORDRECHT – De vrachtwagen die woensdagmorgen vast kwam te zitten in de berm van de N3-afrit bij de Staart is gisteravond laat met behulp van een mobiele telekraan weer op de weg gezet. Tijdens de takelwerkzaamheden werd de afrit een paar uur afgesloten en het verkeer omgeleid.

Actueel

Familiedag bij jubilerende Vereniging De Binnenvaart

DORDRECHT – Deze week is het dertig jaar geleden dat een aantal gedreven mensen bij elkaar kwam om vereniging ‘De Binnenvaart’ op te richten. Inmiddels is de vereniging niet meer weg te denken in en rond de binnenvaart en telt 2.930 ingeschreven leden.

Actueel

Waterbus maakt Staart beter bereikbaar

DORDRECHT – De Waterbus tussen Dordrecht en Sliedrecht stopt sinds gisteren ook op de Staart en wel op de Grevelingenweg, de landtong achter de Tweede Merwedehaven. De waterbus vertrekt ieder uur vanaf de Merwedekade om kwart voor het hele uur en is vijf minuten later bij de Staart. Terug stopt de boot om 19 over het hele uur op de Staart en is tien minuten later op de Merwedekade. Volgens bewoner van de Staart Peter Ebben is de verbinding een beetje een doekje voor het bloeden, nu de sluiting van de Wantijbrug de bereikbaarheid van de Staart zoveel verslechterd heeft.